Regulaminy

Regulamin Wycieczek

Działalność w zakresie krajoznawstwa i turystyki, organizowana w ramach zajęć lekcyjnych i   pozalekcyjnych, obejmuje następujące formy:


a) wycieczki przedmiotowe – inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w ramach danych zajęć edukacyjnych,
b) wycieczki krajoznawczo turystyczne, w których udział nie wymaga od uczniów przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych,
c) imprezy krajoznawczo-turystyczne: rajdy, biwaki,
d) wyjazdy, imprezy kulturalno-oświatowe.·

2.    Regulamin nie dotyczy wycieczek przedmiotowych realizowanych w ramach zajęć zintegrowanych oraz godzin lekcyjnych, trwających nie na terenie Jawiszowic. 

3.    Regulamin nie dotyczy przejazdów na basen do Brzeszcz w ramach lekcji wychowania fizycznego oraz wyjść do Ośrodka Kultury.

 

§ 2

1.    Inicjowane i realizowane przez nauczycieli wycieczki przedmiotowe oraz wycieczki krajoznawczo-turystyczne mają na celu:

  • poznawanie kraju, jego środowiska przyrodniczego, tradycji, zabytków kultury i historii,
  • poszerzanie wiedzy z różnych dziedzin życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego,
  • wspomaganie rodziny i szkoły w procesie wychowania,
  • upowszechnianie wśród dzieci zasad ochrony środowiska naturalnego
  • oraz umiejętności korzystania z zasobów przyrody,
  • podnoszenie sprawności fizycznej,
  • upowszechnianie form aktywnego wypoczynku,
  • przeciwdziałanie patologii społecznej,
  • poznawanie zasad bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach.

§ 3

1.    Organizacja i program wycieczki powinny być dostosowane do wieku, zainteresowań, potrzeb, sprawności fizycznej i stanu zdrowia uczniów.

2.    Dla uczniów klas 1-3 powinny być organizowane przede wszystkim wycieczki przedmiotowe i krajoznawczo-turystyczne na terenie najbliższej okolicy i macierzystego regionu geograficzno-turystycznego kraju.

3.    Dla uczniów klas 4-6 powinny być organizowane przede wszystkim wycieczki przedmiotowe, krajoznawczo-turystyczne na terenie macierzystego regionu geograficzno-turystycznego i kraju.

4.    Uczniowie niepełnosprawni, o ile nie ma przeciwwskazań zdrowotnych, mogą brać udział w wycieczkach, a organizatorzy wycieczek i rodzice powinni zapewnić im warunki odpowiednie do specyficznych potrzeb wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności.

5.    Wycieczka musi być przygotowana pod względem programowym i organizacyjnym a także omówiona ze wszystkimi uczestnikami w zakresie: celu wycieczki, trasy, harmonogramu i regulaminu zachowania uczestników podczas wycieczki.

6.    Dokumentacja wycieczki powinna zawierać:

a) kartę wycieczki (załącznik nr 1)

b) zezwolenie rodziców lub opiekunów na wyjazd  dziecka (załącznik nr 2)

c) listę uczestników wycieczki zawierającą:

  • imię i nazwisko
  • datę i miejsce urodzenia
  • adres zamieszkania
  • telefon kontaktowy
  • numer polisy ubezpieczeniowej
  • pesel
  • numer telefonu szkoły, dyrektora szkoły (załącznik nr 3)

d) oświadczenie o odpowiedzialności opiekunów (załącznik nr 4)

.


7.    Karta wycieczki powinna zawierać:

  • cel i założenia programowe
  • termin
  • godzinę wyjazdu i powrotu
  • trasę
  • środek lokomocji
  • liczbę i wiek uczestników
  • imiona i nazwiska opiekunów
  • imię i nazwisko kierownika wycieczki
  • harmonogram wycieczki (załącznik nr 5)

8.    Kartę wycieczki i listę uczestników zatwierdza dyrektor szkoły co najmniej 2 dni przed planowanym terminem wyjazdu.

9.    W wycieczkach turystyczno-krajoznawczych nie mogą brać udziału uczniowie, których rodzice nie udzielili pisemnej zgody. Uczniowie ci, nie są zwolnieni z obowiązku szkolnego w czasie trwania wycieczki. Uczestniczą w lekcjach  w wyznaczonym przez dyrektora szkoły oddziale klasowym.

10.          Kierownicy i opiekunowie nie ponoszą kosztów związanych z organizowaną wycieczką.

11.          Organizację wycieczek zagranicznych, imprez sportowo-turystycznych w górach  i zielonych szkół regulują odrębne przepisy.

§ 4

1.    Osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo uczniów podczas wycieczek są kierownik oraz opiekunowie grup. Opieka ma charakter ciągły.

2.    Obowiązkiem kierownika wycieczki jest: opracowanie programu i harmonogramu wycieczki lub imprezy oraz regulaminu zachowania się uczniów, z którym należy zapoznać wszystkich uczestników wycieczki.

3.    Zadania kierownika wycieczki:

  • zapewnienie warunków do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie,
  • zapoznanie uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnienie warunków do ich przestrzegania,
  • określenie zadań opiekunów w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki,
  • nadzór nad zaopatrzeniem apteczki pierwszej pomocy,
  • organizacja transportu, wyżywienia i noclegów dla uczestników,
  • dokonanie podziału zadań wśród uczestników,
  • dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na organizację wycieczki,
  • dokonanie podsumowania, oceny i rozliczenia finansowego wycieczki po jej zakończeniu.

 

4.     Zadania opiekuna:

  • sprawuje opiekę nad powierzonymi mu uczniami,
  • współdziała z kierownikiem w zakresie realizacji programu i harmonogramu wycieczki lub imprezy,
  • sprawuje nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,
  • nadzoruje wykonywanie zadań przydzielonych uczniom,
  • wykonuje inne zdania zlecone przez kierownika.

 

5.    Opiekun wycieczki obowiązany jest sprawdzić stan liczbowy uczniów przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, po wejściu do autokaru (pociągu) oraz po przybyciu do punktu docelowego.

6.    Udział uczniów w wycieczce ( z wyjątkiem przedmiotowych odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych) wymaga pisemnej zgody rodziców lub opiekunów.

7.    Rodzice lub opiekunowie prawni powinni przed rozpoczęciem wycieczki pokryć koszty związane z udziałem ich dziecka.

8.    Rodzice zapewniają dzieciom, u których występują objawy choroby lokomocyjnej, odpowiednie leki przed wyjazdem i w czasie podróży.

 

§ 5

1.    Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły lub placówki liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece szkoły lub placówki, a także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki w jakich będą się one odbywać.

2.    Organizator wycieczki zobowiązany jest do zapewnienia właściwej opieki i bezpieczeństwa jej uczestnikom.

3.    Miejscem zbiórki uczniów rozpoczynającej i kończącej wycieczkę jest boisko szkolne. Za zakończenie wycieczki uznaje się moment, w którym kierownik stwierdza: „Jest godzina .......  . Rozwiązuję wycieczkę”.

4.    Pierwszą osobą wsiadającą do autokaru, pociągu jest opiekun, który sprawdza blokady w oknach i nieużywanych drzwiach. Drugi opiekun wsiada jako ostatni.

5.    W górach na początku wycieczki idzie najsłabszy uczestnik.

6.     Zabrania się prowadzenia wycieczek podczas burzy, śnieżycy, gołoledzi.

7.    W razie wypadku uczestników wycieczki kierownik lub opiekun zawiadamia dyrektora szkoły.

8.     Wycieczki piesze lub narciarskie na terenach górskich, leżących na obszarach parków narodowych i rezerwatów przyrody oraz leżących powyżej 1000m n. p. m. mogą prowadzić tylko przewodnicy turystyczni. Dotyczy to również przejścia z końcowej stacji kolejki do schroniska (np. Szyndzielnia, Gubałówka).

9.    Przy wyjściu /wyjeździe/ z uczniami poza teren szkolny w obrębie tej samej miejscowości na zajęcia obowiązkowe i nadobowiązkowe z wychowania fizycznego, imprezy szkolne, wycieczki przedmiotowe lub krajoznawczo–turystyczne powinien być zapewniony przynajmniej jeden opiekun dla grupy 30 uczniów. Przy korzystaniu z miejskich środków lokomocji opieka powinna być zwiększona w zależności od miejscowości, która jest siedzibą szkoły /placówki/, powinien być zapewniony jeden opiekun dla grupy do 15 uczniów, w szkołach specjalnych liczba opiekunów powinna być zwiększona odpowiednio do stopnia upośledzenia uczniów.

10.          Przy wyjściu, wyjeździe poza miejscowość w której zamieszkują uczniowie jeden opiekun na 15 uczniów.
Wymaganą ilość opiekunów przedstawia tabela.

 

w granicach miejscowości

1 opiekun na 30 uczestników

poza granicami miejscowości

1opiekun na 15 uczestników

w pociągu

1 opiekun na 10 uczestników

w górach

1 opiekun na 10 uczestników

w autobusie

4 opiekunów na 50 uczestników

w minibusie

1 opiekun na 7-10 uczestników

 

§ 6

Uczestnictwo w ruchu pieszych uczniów biorących udział w wycieczce

1.    Pieszy jest zobowiązany korzystać z chodnika lub drogi (ścieżki) dla pieszych, a w razie ich braku z pobocza. Jeżeli nie ma pobocza lub czasowo nie można z niego korzystać, pieszy może korzystać z jezdni, pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania pierwszeństwa nadjeżdżającemu pojazdowi.

2.    Kolumna pieszych, z wyjątkiem pieszych w wieku do 10 lat, może się poruszać tylko prawą stroną jezdni.

3.    Kolumna pieszych w wieku do 10 lat porusza się lewą stroną jezdni.

4.    Liczba pieszych idących jezdnią w kolumnie obok siebie nie może przekroczyć 4, pod warunkiem, że kolumna nie zajmuje więcej niż połowę szerokości jezdni.

5.    Piesi w wieku do 10 lat mogą iść w kolumnie tylko dwójkami pod nadzorem co najmniej jednej osoby pełnoletniej.

6.    Długość kolumny pieszych nie może przekraczać 50m. Odległość między kolumnami nie może być mniejsza niż 100m.

 

§ 7

1.    Na wszelkie odstępstwa od w.w. punktów regulaminu musi wyrazić zgodę dyrektor szkoły.

 

Załączniki

1.    Karta wycieczki

2.    Zezwolenie rodziców na wyjazd dziecka

3.    Lista uczestników wycieczki

4.    Oświadczenie o odpowiedzialności opiekunów

5.    Harmonogram wycieczki, przykładowy regulamin zachowania się uczniów na wycieczce

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 22 stycznia 2013 11:21
Dokument wprowadzony do BIP przez: Mariola Pałka
Ilość wyświetleń: 525
22 stycznia 2013 11:23 (Mariola Pałka ) - Zmiana danych dokumentu.
22 stycznia 2013 11:22 (Mariola Pałka ) - Zmiana danych dokumentu.
22 stycznia 2013 11:21 (Mariola Pałka ) - Dodanie dokumentu.