Działalność w zakresie krajoznawstwa i turystyki, organizowana w ramach zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych, obejmuje następujące formy:
a) wycieczki przedmiotowe – inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w ramach danych zajęć edukacyjnych,
b) wycieczki krajoznawczo turystyczne, w których udział nie wymaga od uczniów przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych,
c) imprezy krajoznawczo-turystyczne: rajdy, biwaki,
d) wyjazdy, imprezy kulturalno-oświatowe.·
2. Regulamin nie dotyczy wycieczek przedmiotowych realizowanych w ramach zajęć zintegrowanych oraz godzin lekcyjnych, trwających nie na terenie Jawiszowic.
3. Regulamin nie dotyczy przejazdów na basen do Brzeszcz w ramach lekcji wychowania fizycznego oraz wyjść do Ośrodka Kultury.
§ 2
1. Inicjowane i realizowane przez nauczycieli wycieczki przedmiotowe oraz wycieczki krajoznawczo-turystyczne mają na celu:
§ 3
1. Organizacja i program wycieczki powinny być dostosowane do wieku, zainteresowań, potrzeb, sprawności fizycznej i stanu zdrowia uczniów.
2. Dla uczniów klas 1-3 powinny być organizowane przede wszystkim wycieczki przedmiotowe i krajoznawczo-turystyczne na terenie najbliższej okolicy i macierzystego regionu geograficzno-turystycznego kraju.
3. Dla uczniów klas 4-6 powinny być organizowane przede wszystkim wycieczki przedmiotowe, krajoznawczo-turystyczne na terenie macierzystego regionu geograficzno-turystycznego i kraju.
4. Uczniowie niepełnosprawni, o ile nie ma przeciwwskazań zdrowotnych, mogą brać udział w wycieczkach, a organizatorzy wycieczek i rodzice powinni zapewnić im warunki odpowiednie do specyficznych potrzeb wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności.
5. Wycieczka musi być przygotowana pod względem programowym i organizacyjnym a także omówiona ze wszystkimi uczestnikami w zakresie: celu wycieczki, trasy, harmonogramu i regulaminu zachowania uczestników podczas wycieczki.
6. Dokumentacja wycieczki powinna zawierać:
a) kartę wycieczki (załącznik nr 1)
b) zezwolenie rodziców lub opiekunów na wyjazd dziecka (załącznik nr 2)
c) listę uczestników wycieczki zawierającą:
d) oświadczenie o odpowiedzialności opiekunów (załącznik nr 4)
.
7. Karta wycieczki powinna zawierać:
8. Kartę wycieczki i listę uczestników zatwierdza dyrektor szkoły co najmniej 2 dni przed planowanym terminem wyjazdu.
9. W wycieczkach turystyczno-krajoznawczych nie mogą brać udziału uczniowie, których rodzice nie udzielili pisemnej zgody. Uczniowie ci, nie są zwolnieni z obowiązku szkolnego w czasie trwania wycieczki. Uczestniczą w lekcjach w wyznaczonym przez dyrektora szkoły oddziale klasowym.
10. Kierownicy i opiekunowie nie ponoszą kosztów związanych z organizowaną wycieczką.
11. Organizację wycieczek zagranicznych, imprez sportowo-turystycznych w górach i zielonych szkół regulują odrębne przepisy.
§ 4
1. Osobami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo uczniów podczas wycieczek są kierownik oraz opiekunowie grup. Opieka ma charakter ciągły.
2. Obowiązkiem kierownika wycieczki jest: opracowanie programu i harmonogramu wycieczki lub imprezy oraz regulaminu zachowania się uczniów, z którym należy zapoznać wszystkich uczestników wycieczki.
3. Zadania kierownika wycieczki:
4. Zadania opiekuna:
5. Opiekun wycieczki obowiązany jest sprawdzić stan liczbowy uczniów przed wyruszeniem z każdego miejsca pobytu, w czasie zwiedzania, po wejściu do autokaru (pociągu) oraz po przybyciu do punktu docelowego.
6. Udział uczniów w wycieczce ( z wyjątkiem przedmiotowych odbywających się w ramach zajęć lekcyjnych) wymaga pisemnej zgody rodziców lub opiekunów.
7. Rodzice lub opiekunowie prawni powinni przed rozpoczęciem wycieczki pokryć koszty związane z udziałem ich dziecka.
8. Rodzice zapewniają dzieciom, u których występują objawy choroby lokomocyjnej, odpowiednie leki przed wyjazdem i w czasie podróży.
§ 5
1. Przy organizacji zajęć, imprez i wycieczek poza terenem szkoły lub placówki liczbę opiekunów oraz sposób zorganizowania opieki ustala się uwzględniając wiek, stopień rozwoju psychofizycznego, stan zdrowia i ewentualną niepełnosprawność osób powierzonych opiece szkoły lub placówki, a także specyfikę zajęć, imprez i wycieczek oraz warunki w jakich będą się one odbywać.
2. Organizator wycieczki zobowiązany jest do zapewnienia właściwej opieki i bezpieczeństwa jej uczestnikom.
3. Miejscem zbiórki uczniów rozpoczynającej i kończącej wycieczkę jest boisko szkolne. Za zakończenie wycieczki uznaje się moment, w którym kierownik stwierdza: „Jest godzina ....... . Rozwiązuję wycieczkę”.
4. Pierwszą osobą wsiadającą do autokaru, pociągu jest opiekun, który sprawdza blokady w oknach i nieużywanych drzwiach. Drugi opiekun wsiada jako ostatni.
5. W górach na początku wycieczki idzie najsłabszy uczestnik.
6. Zabrania się prowadzenia wycieczek podczas burzy, śnieżycy, gołoledzi.
7. W razie wypadku uczestników wycieczki kierownik lub opiekun zawiadamia dyrektora szkoły.
8. Wycieczki piesze lub narciarskie na terenach górskich, leżących na obszarach parków narodowych i rezerwatów przyrody oraz leżących powyżej 1000m n. p. m. mogą prowadzić tylko przewodnicy turystyczni. Dotyczy to również przejścia z końcowej stacji kolejki do schroniska (np. Szyndzielnia, Gubałówka).
9. Przy wyjściu /wyjeździe/ z uczniami poza teren szkolny w obrębie tej samej miejscowości na zajęcia obowiązkowe i nadobowiązkowe z wychowania fizycznego, imprezy szkolne, wycieczki przedmiotowe lub krajoznawczo–turystyczne powinien być zapewniony przynajmniej jeden opiekun dla grupy 30 uczniów. Przy korzystaniu z miejskich środków lokomocji opieka powinna być zwiększona w zależności od miejscowości, która jest siedzibą szkoły /placówki/, powinien być zapewniony jeden opiekun dla grupy do 15 uczniów, w szkołach specjalnych liczba opiekunów powinna być zwiększona odpowiednio do stopnia upośledzenia uczniów.
10. Przy wyjściu, wyjeździe poza miejscowość w której zamieszkują uczniowie jeden opiekun na 15 uczniów.
Wymaganą ilość opiekunów przedstawia tabela.
|
w granicach miejscowości |
1 opiekun na 30 uczestników |
|
poza granicami miejscowości |
1opiekun na 15 uczestników |
|
w pociągu |
1 opiekun na 10 uczestników |
|
w górach |
1 opiekun na 10 uczestników |
|
w autobusie |
4 opiekunów na 50 uczestników |
|
w minibusie |
1 opiekun na 7-10 uczestników |
§ 6
Uczestnictwo w ruchu pieszych uczniów biorących udział w wycieczce
1. Pieszy jest zobowiązany korzystać z chodnika lub drogi (ścieżki) dla pieszych, a w razie ich braku z pobocza. Jeżeli nie ma pobocza lub czasowo nie można z niego korzystać, pieszy może korzystać z jezdni, pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania pierwszeństwa nadjeżdżającemu pojazdowi.
2. Kolumna pieszych, z wyjątkiem pieszych w wieku do 10 lat, może się poruszać tylko prawą stroną jezdni.
3. Kolumna pieszych w wieku do 10 lat porusza się lewą stroną jezdni.
4. Liczba pieszych idących jezdnią w kolumnie obok siebie nie może przekroczyć 4, pod warunkiem, że kolumna nie zajmuje więcej niż połowę szerokości jezdni.
5. Piesi w wieku do 10 lat mogą iść w kolumnie tylko dwójkami pod nadzorem co najmniej jednej osoby pełnoletniej.
6. Długość kolumny pieszych nie może przekraczać 50m. Odległość między kolumnami nie może być mniejsza niż 100m.
§ 7
1. Na wszelkie odstępstwa od w.w. punktów regulaminu musi wyrazić zgodę dyrektor szkoły.
Załączniki
1. Karta wycieczki
2. Zezwolenie rodziców na wyjazd dziecka
3. Lista uczestników wycieczki
4. Oświadczenie o odpowiedzialności opiekunów
5. Harmonogram wycieczki, przykładowy regulamin zachowania się uczniów na wycieczce
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 6 w Jawiszowicach